X
تبلیغات
همه چیز درباره ماهی

lilia

همه چیز درباره ماهی

آشنایی با خواص ماهی, خواص ماهی




 ماهی سرشار از مواد مغذی مهمی همچون پروتئین و ویتامین D است


ماهی جزء سالم ترین خوراکی های روی سیاره‌ی زمین است. این ماده‌ی خوراکی سرشار از مواد مغذی


 مهمی همچون پروتئین و ویتامین D است. همچنین ماهی بهترین منبع اسیدهای چرب امگا-۳ است، که


 برای مغز و بدن دارای اهمیت باورنکردنی است. در ادامه با شگفت انگیزترین خواص ماهی آشنا می شوید.



ماهی دارای چه ارزش غذائی می باشد؟


یكی از ارزشمندترین و مفیدترین نعمت هایی كه در دسترس دنیای بشر قرار داده شده ماهی می باشد.


 مواد مغذی گوشت و حتی استخوان بعضی از ماهی ها (ساردین) تأمین‌كننده انواع درشت مغذی ها و


 ریزمغذی های مورد نیاز بدن می باشد. با یک بررسی ساده می توانیم به گروهی از آنها به شرح زیر اشاره


 نمائیم:



الف)‌ پروتئین


ماهی ها در مقایسه با سایر منابع پروتئین های حیوانی و گیاهی هم از نظر مقدار (22-18 در صد گرم


 مصرف) و هم از نظر دارا بودن اسیدهای آمینه ضروری دارای ارزش بیولوژیكی بسیار بالا قابل توجه


 می باشد.


ب)‌ ویتامین ها


می توان به جرأت ادعا نمود كه تقریباً تمامی انواع ویتامین ها را می‌توان از طریق مصرف ماهی تامین نمود.


 از ویتامین های گروه B كمپلكس (ویتامین های B1، B2، B3، B6 و B12) و ویتامین های محلول در چربی


 (ویتامین های A، D، E و K) در انواع ماهی ها وجود دارند.


ماهی چرب منبع عالی برای ویتامین D است؛ ویتامین D جزء مهم‌ترین مواد مغذی است که ۴۰ درصد از آدم


 ها دچار کمبود آن هستند.


ج)‌ مواد معدنی ضروری


ماهی ها از جمله منابع غنی مواد معدنی ضروری و اثرگذار برشمرده می ‌شوند. علاوه بر دارا بودن كلسیم،


 فلوئور، سلنیوم و فسفر، می ‌توانیم به آهن، ید، گوگرد، روی و مس و مواد معدنی و ویتامین های مختلف


 است.


نوع چرب ماهی ها بیش‌ از سایر انواع آن حاوی اسیدهای چرب امگا-۳ و ویتامین D است.

 

اسیدهای چرب امگا-۳ موجود در ماهی، برای رشد مغز و چشم ‌ها بسیار ضرورت دارد. توصیه می ‌شود


 مادران باردار و شیرده به اندازه ی کافی امگا-۳ مصرف کنند.


اسیدهای چرب امگا-۳ به ویژه به همراه داروهای ضدافسردگی، می توانند برای بهبود افسردگی مفید


 باشند.



ارزش غذایی ماهی,درباره ماهی



برای دسترسی بیشتر بدن به مواد مغذی موجود در ماهی، بهتر است ماهی با چه مواد غذائی خورده شود؟


در درجه اول نحوه پخت و آماده سازی ماهی در كیفیت هضم و جذب مواد مغذی ارزشمند ماهی موثر


می باشد. ماهی های فرپز، كباب شده و بخارپز ارزش غذائی بیشتری دارند تا ماهی های در روغن سرخ


 شده یا طبخ گردیده. تلفیق ماهی با منابع غذائی غلات یا حبوبات، سبزیجات نشاسته ای یا سایر


 سبزیجات متنوع و آب‌پز به طور متقابل به ارزش بیولوژیكی پروتئین و افزایش جذب آهن غیرهِم منجر 


می گردد.


 مخصوصاً اگر چنین غذاهای مخلوطی را با آبلیموی تازه یا نارنج چاشنی بزنید! اصولاً ماهی خود به تنهائی


 افزایش دهنده ارزش غذائی سایر گروه های غذائی تلقی می شود.



فواید کنسرو ماهی, همه چیز درمورد ماهی




آیا خواص كنسرو ماهی تن با ماهی تازه برابر است؟



اصولاً هر ماده غذائی فرآوری شده كه بنا بر ضرورتی مصرف گردد، در حد خود ارزش غذائی دارد، ولی مواد اولیه سالم و تازه كه بر مبنای سلیقه و عادات غذایی خانواده ها به طور صحیح تهیه و طبخ گردیده باشند ارزشمندتر بوده و فاقد مواد افزودنی، طعم دهنده و نگهدارنده هستند.


 

كنسرو ماهی تن از این قاعده مستثنی نمی باشد. مخصوصاً در قبال كنسروها علاوه بر حرارت و فشار زیادی كه جهت افزایش زمان ماندگاری آنها بكار برده می‌شود، در موارد نادر آلودگی‌های آنها به كلستریدیوم بوتولینیوم دور از ذهن نمی باشد كه سم مهلكی را پدیدار و تولید می نماید.


 

لذا برای پیشگیری از رخدادهای احتمالی توصیه می شود قبل از خرید آنها به سالم بودن ظاهری جعبه ها توجه نموده و در صورت مشاهده برجستگی و برآمدگی در سطوح آنها از خریداری آنها خودداری كنید. قوطی های سالم را نیز به مدت حداقل 20 دقیقه بدون آنكه باز شده باشند در ظرف مناسبی در آب جوش قرار دهید و بعد از خنک شدن درِ آنها را گشوده و میل نمائید.


منبع: beytoote.com

موضوع :
برچسب ها : ,

+ نوشته شده در 1397/9/24ساعت 12:39 توسط admin | تعداد بازديد :21 |

عناوين مطالب پربازدید
طرز تهیه سوپ انار
همه چیز درباره ماهی
آشنایی با خواص اسفناج
طرز تهیه انواع سرکه و ترشی و چاتنی های ترشی
باربیکیو ها
طرز تهیه خورش صیفی جات
آشنایی با سبزیجات معطر
خواص گردو، استرس تان را کنترل کنید
طرز تهیه انواع کتلت مرغ
آشنایی با آلوئه ورا و خاصیت آلوئه ورا
 
دیانا چت سیستم وبلاگدهی ماسیس چت | شما چت | شلوغ چت | ققنوس چت اهواز چت | خوزستان چت | قشم چت اهواز چت | خوزستان چت | اهوازی چت طراحی چت روم